DE SCHIJF VAN ZEVEN VOOR HET BREIN

17-10-2014

Om je brein gezond te houden en optimaal te laten functioneren zijn 7 “ingrediënten” onontbeerlijk.

 

1) slapen

2) sporten

3) focustijd (geconcentreerd bezig zijn)

4) sociale contacten

5) spelen, nieuwe dingen doen, spontaan doen

6) lummelen, niets doen

7) mindfulness, meditatie of andere vorm van zelfreflectie

 

Deze zeven punten zouden voldoende in je leven aanwezig moeten zijn om je hersenen in topconditie te houden. Hoeveel er van alles moet zijn varieert wel een beetje van persoon tot persoon.
In onze maatschappij ligt de nadruk maar al te vaak op punt 3. Punt 6 wordt niet gewaardeerd en punt 5 ontbreekt vaak volledig. Maar ook punt 1 komt vaak niet goed uit de verf.
Gelukkig gaan steeds meer mensen zich bezig houden met punt 7, een grote stap in de goede richting. Voor dit punt pleit ook een steeds groeiend aantal wetenschappelijke onderzoeken waaruit  het nut van mindfulness  sterk naar voren komt.

Natuurlijk is er soms overlap tussen de gebieden bijvoorbeeld wanneer je gaat tennissen met vrienden en gezellig na afloop wat gaat drinken met elkaar, dan ben je bezig met punt 2 en punt 4.

Voor wie meer wil weten over deze materie: zie www.youtube.com/watch?v=3EQ2tzHl3Ks