Loop (techniek) tips van François

16-05-2018

Loopschoenen versus looptechniek

De keuze voor goede loopschoenen is belangrijk om loopblessures te voorkomen. Bewezen is deze stelling niet, maar het comfort dat je voelt bij het passen van loopschoenen, wijst wel in die richting.

Veel deskundigen zijn het erover eens dat je looptechniek belangrijker is dan je schoenen. En ook dat veel lopers zich (al) voortbewegen met de voor hen gunstigste looptechniek, hoe afgrijselijk die er soms uitziet.

Overstriding

Twee techniekkwesties kunnen je snel winst opleveren en je kunt ze in een klap aanpakken. Een sneller loopritme van bij voorkeur 170-180 passen per minuut kost de meeste lopers minder energie en kan hen meer snelheid opleveren. Dit houdt o.m. in dat de keuze van loopschoenen met erg veel demping in de hiel ineens veel minder logisch is. Een goed hulpmiddel om je loopritme te oefenen is met hulp van een metronoom. Dat is echt handig, zeker in het begin.

Het tweede aspect is een fout die veel voorkomt en die we alleen kennen van de Amerikaanse term: overstriding (te grote passen maken). Daardoor land je stevig op je hielen en met de voet zo ver voor je lichaamszwaartepunt, dat je jezelf afremt. Niet doen dus.

Hoe herken je overstriding?

Laat jezelf van opzij en van voren filmen, op snelheden die aanzienlijk verschillen. Bekijk de verschillen goed. Als er tijdens de landing, tussen de neus van je schoen en de grond, 10 tot 15 centimeter ruimte is, ben je verkeerd bezig. Een kortere pas, makkelijk haalbaar met een hoger pasritme, zal dat probleem vanzelf oplossen.

Overcrossing

Dit is een derde aspect. Dit treedt op bij relatief zwakkere heup-bilspieren. In de bijhaalfase gaat het been wat meer naar binnen (adductie/endorotatie) om zodoende meer stabiliteit te zoeken. De voet wordt voorbij de lichaamsmiddellijn geplaatst (“catwalk” loopstijl) Met goede oefeningen is dit makkelijk te verhelpen.

Op korte termijn gaan veel lopers bij techniek veranderingen overigens wel eerst juist minder economisch lopen. En minder snel, maar houdt vol, het is zo de moeite waard!

Heb je vragen, stel ze gerust bij ons in de praktijk. Ook een loopanalyse op de loopband is snel gemaakt en zodoende kunnen we goed adviseren ten aanzien van techniek en loophouding.