Vraag het de fysio: wat is isometrisch trainen?

29-01-2018

Isometrisch trainen is eigenlijke isometrische krachttraining. Tijdens de oefeningen laat je de spieren aanspannen maar beweeg je de gewrichten bijna niet. Ze staan dus min of meer in dezelfde stand. Tegenwoordig is een populaire vorm van een isometrische oefening planking. 

 

Tijdens deze zogenaamde contracties worden de spieren nauwelijks korter of langer. Daardoor wordt het gewricht niet belast. Met isometrische oefeningen kan je kracht in spieren of spiergroepen onderhouden. Je bouwt er kracht mee op, maar je hebt er niet zoveel aan in het dagelijks leven. Het is dus niet zo functioneel.

 

Omdat isometrische oefeningen worden gedaan in een bewegingsloze positie, vergroten ze je kracht alleen in één bepaalde houding. Daarom zal je veel verschillende oefeningen moeten doen om in een groot gebied je kracht te verbeteren. Je kunt je wel voorstellen dat isometrische oefeningen daardoor niet zo zinvol zijn voor het verbeteren van sportprestaties zoals snelheid.

 

Isometrisch trainen is dus tamelijk omslachtig en niet heel effectief voor prestatieverbetering. Waarom is het dan tóch zo populair? De trainingsvorm is heel geschikt om stabiliteit van spier(groep)en te onderhouden en verbeteren bij blessures. Het is een waardevol instrument wanneer bewegen pijnlijk is. Denk bijvoorbeeld aan een geblesseerde schouder. Om de juist nu zo belangrijke stabiliteit te behouden en verhogen kan je fysiotherapeut isometrische oefeningen inzetten tijdens de revalidatie. Het is ook een hele geschikte manier om mee te starten. Het is wel verstandig om snel uit te bouwen naar een meer gevarieerde training. Je fysio kan je daarbij helpen.

 

Ook bij gewrichtsklachten is het een fijne manier om de spieren te versterken zonder ergere klachten of pijn uit te lokken. Het stelt mensen met gewrichtsklachten zelfs in staat om met krachttraining te starten. Dat is voor deze groep mensen weer heel belangijk om pijnklachten te verminderen en functies te behouden. 

 

Kijk wel uit wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk. Vraag je fysio eerst om advies. Meer weten over deze trainingsvorm? Vraag ons gerust!