Looptips van François: redenen om eens te gaan hardlopen.

05-01-2018

De een loopt om er zich lekker bij te voelen, de ander om wat kilootjes kwijt te raken. Iedereen heeft zo een reden om de loopschoenen aan te trekken. Lees hier een aantal redenen om met lopen te beginnen.

1. Meeste effect
Hardlopen is de meest efficiënte manier om hart en bloedvaten in een optimale conditie te brengen. Dertig minuten lopen per dag, drie à vier keer per week, zorgt binnen de kortst mogelijke termijn voor een uitstekende fitheid.

 

2. Makkelijk toegankelijk
Hardlopen is de meest toegankelijke manier van sporten. Waar je ook woont of bent, een goed parcours is vrijwel altijd voorhanden. Je hoeft niet op zoek naar een sportschool of een massa sportmaterialen mee te nemen.

 

3. Niet duur
Hardlopen is goedkoop en eenvoudig te leren. Je hebt goede schoenen nodig, behoorlijke kleding en verder eigenlijk niets. Iedereen weet hoe je moet hardlopen, en informatie over training is gemakkelijk te vinden.

 

4. Ontspanning
Hardlopen is de best mogelijke methode om te ontspannen. Dertig minuten hardlopen doet wonderen tegen de op het werk of thuis opgelopen stress. Het feit dat je getrouwd bent, een paar jonge kinderen en een baan hebt, betekent nog niet dat je geen tijd vrij kan maken om te lopen. Juist dan is het belangrijk om tijd voor jezelf vrij te maken, even alleen te zijn en te ontspannen.

 

5. Afvallen
Hardlopen is een perfect onderdeel van elk afslankprogramma. Er zijn slechts weinig activiteiten te bedenken die sneller calorieën verbranden.

 

6. Flexibel
Hardlopen is een heel flexibele manier van trainen. Je kunt te allen tijde in je eigen tempo lopen, met of zonder gezelschap, en op elk moment van de dag.

 

7. Hart- en vaatziekten
Regelmatig lopen is een van de beste manieren om hart- en vaatziekten te voorkomen. Op deze manier kun je bloeddruk en rustpols verlagen, je ‘goede cholesterol’ (HDL) verhogen en op een gezond lichaamsgewicht blijven.

 

8. Sterke botten
Spieren trekken tijdens de inspanning aan de botten, waardoor er meer botweefsel wordt aangemaakt. Dit is een belangrijk gegeven in de strijd tegen botontkalking, die dus het beste kan worden tegengegaan door veel te sporten en gezond te eten.

 

9. Beginnende lopers raad ik aan om zich een tijdje aan te sluiten bij een loopgroep of atletiekvereniging.

Looptrainers helpen je goed op weg om de techniek aan te leren, goed te doseren om zo blessures te voorkomen.

Vraag evt. François om advies.