Verminder de stijfheid met de foamroller

28-11-2017

Foamrollers zijn populair als massagetool na je training. Probeer ze ook eens vooraf. Als hulpje na de training, bij het zelf masseren van stijve spieren, hebben foamrollers hun waarde al bewezen. 

 

Uit onderzoek blijken er ook voordelen te zijn vóór je training. Bij het onderzoek werden atleten gevraagd voor hun oefeningen eerst de foamroller tien minuten op hun spieren los te laten. Vervolgens bleken ze de inspanning gemiddeld veel makkelijker uit te voeren, zeiden ze, dan zonder het vooraf rollen met foam. Het ging daarbij om zaken als kniebuigen, sprongen en shuttleruns.

 

De uitkomst is misschien niet zo verrassend voor je, als je beseft dat de foamroller simpelweg voor een goede warming-up zorgt. Zo worden je spieren losgemaakt, je ademhaling en hartslag al wat verhoogd (en opgewarmd voor het echte werk) en word je psychologisch klaargestoomd en voorbereid om te gaan zweten.

 

Beter functioneren

Zelfmassage zorgt ook voor het vrijkomen van neurotransmitters die je ontspanning een impuls geven. Tegelijkertijd is er een interactie met andere chemische processen in je lichaam, zodat je vermoeidheidsgevoel wordt geblokkeerd. En natuurlijk wordt ook de stijfheid van eerdere kilometers verdreven. Soms zijn je spieren gewoon iets te gespannen en kan de foamroller die spanning net even doorbreken, zodat die bundels beter gaan functioneren.

 

Pas wel op dat de sponzige foamrollers door veelvuldig gebruik hun effect kunnen verliezen. Hoe dichter de structuur van het materiaal, hoe langer de levensduur. Ook een kern van PVC zal de levensduur verlengen. Nog steviger is The Stick (zonder foam).