Tips voor hardlopers en afvallers!

25-09-2017

1. Voor de hardlopers onder ons heeft François (hardlooptrainer) een paar tips om verantwoord te kunnen blijven hardlopen:

  • Richt je op minstens anderhalf uur hardlopen per week, in je favoriete, ‘lekkere tempo’. Doe het wel in twee of liever drie sessies.
  • Om blessurevrij te blijven, volstaan verder twee wekelijkse kracht- of fitnesstrainingen van 15 minuten.
  • Train je rompspieren met oefeningen als de plank en de zijwaartse plank.
  • Doe daarnaast oefeningen voor je (onder)benen en bilspieren, zoals kniebuigingen en uitvalspassen.

 

2. Als je wilt afvallen, kost het beginnen met hardlopen vaak meer moeite dan simpelweg minder te gaan eten. Toch is het zeker de moeite waard om een paar keer per week de loopschoenen aan te trekken.

 

Wat gebeurt er namelijk als mensen met overgewicht gaan afvallen door alleen maar op dieet te gaan? De kilo’s die ze daarbij verliezen bestaan voor 65 procent uit lichaamsvet en voor 35 procent uit vetvrije massa en spieren.

 

Meer vet

Als je echter naast het diëten ook regelmatig sport, wordt een groter percentage van de spieren behouden, terwijl je tegelijkertijd een hoger percentage vet verliest. Bingo!

Voor advies op maat schroom niet om contact op te nemen, we helpen je graag verder.